Skip navigation.

Debian-projekti

Kuudes Debian-kehittäjien suurtapaaminen päättynyt onnistuneesti

debconf5-press@linux-aktivaattori.fi

Vuosittainen Debian-kehittäjien suurtapaaminen (DebConf) järjestettiin tänä vuonna Otaniemessä Espoossa, 10. - 17. heinäkuuta 2005. Yli 300 rekisteröitynyttä noin 40 maasta osallistuivat tapaamiseen, joka on suurin tähän mennessä järjestetty DebConf.

Konferenssi löi muitakin ennätyksiä. Sponsorien määrä ja tuen rahallinen arvo ylitti huomattavasti aiempia Debian-konferensseja. Tänä vuonna yli 20 sponsoria avusti noin 125 000 euron budjetin muodossa. Tämän anteliaisuuden ansiosta pystyttiin muun muassa tarjoamaan majoitusta ja ruokailua lähes 200:lle osanottajille.

Konferenssi oli hallinnollinen haaste joka vaati suuren organisoija- ja vapaaehtoisryhmän, joka työskenteli vuorokauden ympäri koordinoidakseen konferenssin rutiinit. Debianin projektipäällikkö Branden Robinson oli vaikuttunut suorituksesta:

"Organisoijamme sinnikkyys ja asiantuntemus tekee pysyvän vaikutuksen. DebConf-tapahtumalla on yhä tärkeämpi rooli meille, ja jos osanottajat ovat sen menestyksen alkuaine, niin organisoijat ovat reaktorin sydän joka huolehtii siitä että jokainen on siellä missä häntä tarvitaan."

Konferenssi sisälsi puheita, työpajoja, esityksiä, ohjelmointimaratoneja ja pyöreän pöydän keskusteluja eri Debian-projektin osa-alueista. Muutama kohokohta oli suuren
kertaluokan Debian-työasemien käyttöönotto Espanjan Extramadurassa, jossa otettiin käyttöön 80 000 työasemaa, sekä lukuisia esitelmiä suosituista Debian-muunnelmista kuten SkoleLinux ja Ubuntu. Esityksiä taltioi DebConf5-videotiimi, ja tuotokset löytyvät osoitteesta http://dc5video.debian.net/

DebConf5 järjestettiin yhteistyössä erään Suomen johtavat vapaiden ohjelmistojen ideahautomon, Linux-Aktivaattorin, sekä Teknillisen Korkeakoulun kanssa. Tapahtumaa tuki taloudellisesti HP, Intel, Nokia, Linux Magazine, IBM, SLX-Debian-Labs, NetApp, Movial, Linspire, Hostway, Linspire, VA Linux Systems Japan, O'Reilly, Progeny, Xandros,
Damicon, Univention, Linux Information Systems AG, COSS, Ubuntu, MySQL, credativ, Ropecon, Helsinki Institute of Physics ja CSC.

Lisätietoja DebConfista löytyy osoitteesta http://debconf5.debconf.org/

Debian lyhyesti

Debian GNU/Linux on vapaa käyttöjärjestelmä, joka on kehitetty noin tuhannen vapaaehtoisten voimin ympäri maailmaa Internetin avulla. Debianin keskittyminen vapaisiin ohjelmistoihin, sen voittoa tavoittelematon organisaatio ja sen avoin kehitysmalli tekee siitä ainutlaatuisen GNU/Linux-jakelupakettien keskuudessa.

Linux-Aktivaattori lyhyesti

Linux-Aktivaattori on suomalainen, voittoa tavoittelematon yhdistys, joka edistää Linuxin ja muiden vapaiden ohjelmistojen käyttöä sekä yksityisissä että ammattimaisissa ympäristöissä.

Lisätietoja antaa

Martin-Éric Racine